Els inicis de l’Escola

L’Escola de Grallers de Sitges, en la seva actual configuració, va néixer el 1971 com a entitat dedicada a la potenciació de la música popular en tots els seus àmbits.El seu objectiu principal i fonamental és la formació de nous grallers i, en conseqüència, contribuir a la recerca, conservació i difusió de la música per a gralla i tabal. Per això ja portem editats vuit quaderns de folklore i un llibre : Nosaltres els Grallers.

La tasca d’ensenyament és duta a terme pels membres de l’escola que ja han assolit un cert nivell de coneixement i de domini de l’instrument. Cada nou graller pren el compromís de continuar aquesta tasca didàctica, quan estigui capacitat per a fer-ho. Aquesta activitat s’ofereix de manera absolutament oberta a tothom que vulgui entrar al món de la gralla i de la música popular i és totalment gratuïta. És evident que per millorar s’ha de tenir a prop un bon mestre en qui fixar-se; així, segons el mestre, resultaran els alumnes. En aquest sentit, en els inicis va ser molt important poder sentir tocar en Joan Blasco (a) “El Valencià” i els germans Montero d’Estella, ja que ells foren els que ens donaren les millors classes i el seu “savoir faire” per tocar aquest instrument del “dimoni”. Després, els “maestros” es multiplicaren i, amb el temps i una canya, vingueren els primers concerts.

Tot volent fer una música més senyorívola, quan vàrem creure que ja la dominàvem prou la gralla, se’ns va acudir de fer un invent, que denominàrem “Banda Catalana”, és a dir, una barreja de gralles i d’instruments de banda, i així va néixer “El Terrabastall”, com a pas previ a la fundació d’una cobla. Quan “El Terrabastall” funcionà ja amb un cert èxit, els esforços es concentraren en la formació de la “Cobla Miralpeix”, que per les nostres excentricitats, revolucionaren el món sardanista. Malauradament, avui dia ambdues formacions han desaparegut.

Fins i tot, animats per recuperar les tradicions, se’ns va ocórrer de fer una colla de “Caramelles” sistema antic, o sigui, cantar a les noies sense interès monetari. Per concloure les diades pasquals, organitzàrem els lluïts balls a l’era de Ca l’Antoniet, amb l’oposició total del masover, que vetllava pels quatre garrofers avui convertits en llenya.

Durant aquests primers trenta anys, hem acompanyat tot tipus de balls i entremesos, hem participat en exhibicions, cercaviles, aplecs, trobades i processons, hem fet balls i concerts, hem intervingut com a simple grup musical en actes populars de tot tipus, festes infantils, inauguracions, sopars de convencions i de tastavins, fins i tot en actes polítics. Hem tombat tot Catalunya i hem sortit fins i tot del Països Catalans, hem recorregut tota la Península i un bon tros d’Europa. Hem acompanyat Pubilles, Carnestoltes, Reis d’Orient i Presidents de la Generalitat. Hem fet de tot i ho hem fet tots junts, repartits en diferents colles o, a voltes, en solitari…

Sempre és encoratjador de veure la saba nova que aporten els novells fitxatges que, de ben segur, faran d’allò més interessant el futur d’aquesta Escola de Grallers de Sitges, que esperem poder continuar sentint durant molts i molts anys.